هواپیما

وبلاگ تخصصی هوانوردی

هواپیما

وبلاگ تخصصی هوانوردی

‌B-2

میریم سر مطلب B2 که به اسپریت نیز مشهور هست و ساخت کارخانه نورث روپ هستش.

پایه و اساس این هواپیما بعد از سقوط هواپیمای U2 تو خاک شوروی بنا گذاشته شد اخه بعد از سقوط U2 مشخص شد که هواپیماهای بلند پرواز زیاد امن نیستند واسه همین ارتشی های امریکا به فکر ساخت یه جنگنده افتادن که خفا کار باشه.در اون طرح F117 به وجود اومد و بعد از مدتی نیاز به یه بمب افکن خفا کار نیز احساس شد و واسه همین طرح شکست خورده نورث روپ در برابر F117 دوباره جون گرفت و با تغییراتی اساسی خودشو وارد عالم هوانوردی کرد.



شرکت نورث روپ از همون اول کارش در آرزوی یه هواپیمای بدونه دم یا به اصطلاح بال پرنده بود.



بمب افکنهای قبلی این شرکت مشکلات کنترلی داشتند و در مقابل بادهای جانبی دچار تکانهای شدید میشدند.ولی این مشکل با سیستم کنترل پرواز با سیم(FLY-BY-WIRE)حل شد.



در مناقصه وزارت جنگ امریکا برای طراحی و ساخت(بمب افکن کم پیدا با تکنولوژی پیشرفته) گره نورث روپ با همکاری بویینگ و LTV با استفاده از موتورهای جنرال الکتریک طرحی را پیشنهاد کردند با رمز سینیور آیس توانست در مقابل شرکتهای لاکهید و راک ول به پیروزی برسد.


فعالیت این سه شرکت به رهبری نورث روپ در نهایت مخفی کاری شروع شد.


اولش شرکت نورث روپ یه کارخونه متروکه شرکت فورد در حومه لوس آنجلس رو خرید و اونو به پیشرفته ترین مرکز مجهز به سیستم رایانه ای طراحی و ساخت تبدیل کرد.برای تدارک نرم افزار سه بعدی اداره کننده امور طراحی،ابزارهای ماشینی،و سیستم های روبوتیک در مجموع حدود 1میلیارد سرمایه گذاری شد و این مرکز با بویینگ و LTV به صورت الکترونیکی رابطه بر قرار کرد.با وجود اشتغال هزاران نفر در سه شرکت(در نورث روپ 12000 و در بویینگ 10000 و در LTV 4000 نفر در استخدام این برنامه بودند)کمتر کسی از اصل برنامه مطلع بود و این نشون میده برنامه چقدر مخفی بوده.


کارها بین سه شرکت به قرار زیر تقسیم شده بود:BOEING وظیفه ساخت قسمت مرکزی پسین بدنه از جنس تیتانیوم،پوششهای بزرگ بیرونی بال،سیستم سوخترسانی،سیستم تحویل بار جنگی و ارابه فرود را به عهده داشت.LTV وظیفه ساخت قسمت میانی بدنه و سازهای از جنس تیتانیوم،آلومنیوم و مواد مرکب را بر عهده داشت.NORTHROP نیزباید ساخت قسمت مرکزی پیشین کابین خلبان و مونتاژ نهایی را انجام میداد.


بلاخره اولین B2 در 22 نوامبر 1988 به نمایش گذاشته شد و در 17 ژوئیه 1989 اولین پرواز خود را انجام داد.این هواپیما در مقایسه با بقیه هواپیماهای زیر سرعت صوت بیشترین زمان برای آزمایشها را داشته.این هواپیما 24000 ساعت آزمایشهای تونل باد رو انجام داده و برای گواهینامه صلاحیت پرواز 291000ساعت وقت صرف شد.


ظاهر غیر عادی B2 در اثر نیاز به بالاترین خفاکاری و بهترین عملکرد پروازی به وجود اومده.لبه حمله بی2 گوه ای شکل هستش که توی اون از ساختار لانه زنبوری واسه به دام انداختن امواج رادار هستش.امواج داخل این ساختار به دام میافتند و واسه همین چیزی به رادار دشمن بازتاب نخواهد شد.4تا موتور این هواپیما به وسیله مواد مرکب مقاوم در برابر حرارتهای زیاد کاملا داخل بدنه هواپیما جاسازی شده و واسه ایمن بودن از رادارها و موشکهای حرارتی خروجی موتور در قسمت بالای هواپیما هستش.تو بنزین این هواپیما از مواد شیمیایی خاصی استفاده میشه که تو ارتفاعات بالا دنباله ایجاد نکنه.


تو یه عملیات خفن تهاجمی سیستم های خاص B2 برای عملیات مخفی روشن و سیستم های نا لازم خاموش میشه.هواپیما در حین رها سازی بمب قابل شناسایی هستش برای همین دریچه بی نهایت پیشرفته ای برای این قسمت کار گذاشتن.رادار این هواپیماه هم رادار ساخت هیوز هستش که از زمین به هیچ وج قابل شناسایی نیستش.



مشخصات فنی:


موتور=4موتور جنرال الکتریک F-118-GE-110 بدونه پس سوز


بیشترین رانش هر موتور=84.5کیلو نیوتن

 

دهانه بال=52.42متر


مساحت بال=477.51متر مربع

 

طول=21.03متر


ارتفاع=5.18متر


وزن خالی=56700کیلوگرم


بیشترین وزن سوخت=74850کیلوگرم


بیشترین وزن برخاست=168420کیلوگرم


بیشترین سرعت افقی=0.8ماخ(1ماخ=سرعت صوت)


برد در بیشترین وزن برخاست(HI-HI-HI)=11675کیلومتر


برد در بیشترین وزن برخاست با یک بار سوختگیری هوایی=18530کیلومتر


تسلیحات=پرتاب گر چرخان فوق پیشرفته بویینگ با قدرت حمل موشکها یا بمبها در 54 آرایش مختلف


قادر به حمل سلاحهای هسته ای دور ایستا و بمبهای هسته ای پرتاب آزاد


مجهز به انبارهای غیر هسته ای برای حداکثر 80 بمب پرتاب آزاد


 

قیمت2،000،000،000دلار(دو میلیارد دلار)


________________________________________________


اطلاعات به نقل سایت نیروی هوایی امریکا هستش.


General Characteristics


Primary function: Multi-role heavy bomber.


Prime Contractor: Northrop B-2 Division.


Contractor Team: Boeing Military Airplanes Co., Vought Aircraft Co., and


General Electric Aircraft Engine Group and Hughes Training Inc. -- Link Division


Power Plant/Manufacturer: Four General Electric F-118-GE-100 engines


Thrust: 17,300 pounds each engine (7,847 kilograms)


Length: 69 feet (20.9 meters)


Height: 17 feet (5.1 meters)


Wingspan: 172 feet (52.12 meters)


Speed: High subsonic


Ceiling: 50,000 feet (15,152 meters)


Takeoff Weight (Typical): 336,500 pounds (152,635 kilograms)


Range: Intercontinental, unrefueled


Armament: Nuclear or conventional weapons


Payload: 40,000 pounds (18,144 kilograms)


Crew: Two pilots, with provisions for a third crew station


Unit cost: Approximately $ 2 billion


Date Deployed: December 1993

Air Force Inventory: Active force: 20 planned-operational aircraft

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد