X
تبلیغات
رایتل
هواپیما
  
 وبلاگ تخصصی هوانوردی
 
آرشیو
موضوع بندی
 
شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1385
F-14 TOMCAT

الان میخام یکم دریاره اف 14 صحبت کنیم.اف 14 ملقب به تامکت(گربه نر) و عزیز در دونه گرومن(گربه افسانه ای گرومن).


این هواپیما یکی از پیچیده ترین پرنده های دنیاست و بهش کامپیوتر پرنده هم میگن و توی بال متغیرها جز بهترین هاست(به نظر من بهترینه) و تو این کلاس به نسبت گرون قیمت هم هستش.تامی جون میتونه تو هر هوایی بپره و بازدهیشم خیلی توپه.

اصلا واسید از اولش تعریف کنم.یکی بود یکی نبود تو اون دور دورا یه ارتشی بود که اف4ها و اف111هاش  از مد افتاده بود و پیش میگ25ها کم میاوردن واسه همین این ارتشه رفت و تو تابلو اعلانات یه اعلامیه با سر تیتر برنامه وی.اف.ایکس و با این متن:من یه هواپیما میخام(اواخر دهه 1960) زدش.شرکتها مختلف استین بالا زدن و 6000تا طرح دادن.اون وقتا گرومن وضعش خوب نبود و کف گیرش به ته دیگ خورده بود و چپ و راست بد می اورد و این بار خدا دلش به حال این بد بختا سوخت و طرحشون از بین 6000تا طرح دیگه انتخاب شد.


این اف14 خوشگل ما میتونست بالاشو جمع کنه و همین باعث میشدش که توی ناوهای هواپیمابر کمتر جا بگیره.باند مورد نیازشم کمتر بودش و عملکرد بهتر در سرعتها کم و زیاد و ارتفاع بالا و پایین مربوط به همین بالها بود.این هواپیما اولین بار تو 21دسامبر 1970 پرید.


اف 14 تنها تنها اف14 نشده بلکه شهرتشو مدیون سیستم پیشرفته کنترل تسلیحاتشه که موشک فوق پیشرفته فونیکس(قوقنوس) رو ساپورت میکرد.خود فونیکس هم ساخت هیوز بود.سیستم این هواپیما میتونه 24 هدف رو از فاصله 120 تا 315کیلومتری(بسته به اندازه هدف) هم زمان شناسایی کنه و در آن واحد 6 هدف مختلف با سرعتها و ارتفاع های مختلف رو با فونیکس بزنه.


اولش دو موتور پرات اند ویتنی رو این خوشگله سوار کرده بودن(اف 14 ای) ولی چون چند سانحه واسش رخ داد اون موتورها رو تعویض کردن یعنی تغییرات اساسی توش دادن.با این تغییرها شعاع دور زدن 40%-افزایش فشار جی 21% و افزایش برد 8% ارتقا پیدا کرد.اسم  این مدل اف ??بی بودش.ولی این مدل و مدل بعدشی یعنی اف14سی به دلیل گرونی و مشکلات فنی حذف شدن.با این وجود اف14ای تا سال 1987 تولید شد که با عرضه 557مین فروند ساخت این مدل تموم شد(از این تعداد 12 فروند آر اند دی بودش که واسه امور تحقیقاتی استفده میشد).


شرکت گرومن اومد و تو موتور تغییرات اساسی ایجاد کرد و این دفعه اومد موتور  اف 101 جنرال داینامیکس رو جای موتور های پرات اند ویتنی گذاشت.29 دسامبر 1986 آزمایشهای این بچه گربه تازه وارد هم شروع شد و اسم این مدل اف14دی بود.مدل ای به سیستم آنالوگی مجهز بود ولی این مدل به سیستم اویونیکی رقمی مجهز بود.این هواپیما جدید تهاجمیتره و با موتور جنرال داینامیکس سرعت صعود 61% بالا اومده و شعاع عملیاتیشم زیاد شده و میتونه از عرشه بدونه پس سوز هم بلند بشه .


امریکایها که دیدن این اینقدر توپه اومدن سری ای اونم با موتور جنرال داینامیکس مجهز کردن.این مدل هم اف 14 پلاس اسمشو گذاشتن.بعد هم قرار بود این اف 14های ای همرو بکنن دی که نشد.


حالا بریم سر مسئله اف 14های ایران.شرکت گرومن وقتی با نیروی دریایی قرار داد بست پیش بینی کرد که هر اف 14 7میلیون دلار از آب در بیاد ولی هر فروندش در حین طراحی به حدود 11 میلیون دلار رسید و همین شد که گرومن(که وضعشم خوب نبود با ساخت 7 فروند نزدیک بود ورشکست بشه.همین موقعها بود که شاه محمد رضای پهلوی چپ و راست هواپیما و هلیکوپتر میخرید.واسه همین گرومن اومد و شاه ایران رو با هر بدبختی به این طرح علاقه مند کرد.از اون طرف هم امریکا بدش نمی اومد ایران این بخره چون تو جنگ سرد بود و ایران هم با شوروی مرزهای زیادی داشت،میخاست اینو به ایران بده تا روسها رو کنترل کنه.خلاصه هر چی بود ایران اومد 80تا با یه قرار داد 2میلیارد دلاری خرید.

الان ایران و امریکا تنها کشورهاین که اف 14 دارن(بدونه استثنا) و میگن الان ایران 25تا واسش مونده حالا با چه وضعیتی خدا عالمه و ایران قابلیت حمل تسلیحات هوا به زمین رو که تو اف 14 ای وجود نداشت رو به هواپیماهاش اضاف کرده حالا چقدر قابلیت داره خدا داند.



مشخصات:(مشخصات فنی مربوط به اف 14ای هست).

مدلها:اف14ای.اف14دی.اف14پلاس.اف14آر اند دی


کاربران:ایران و امریکا


موتور:2موتور پرات اند ویتنی تی اف 30.پی.412ای و قابل تعویض با موتور تی اف30.پی.414ای هست


رانش موتور با پس سوز:93 کیلو نیوتن

 

ظرفیت حما سوخت:9029لیتر داخل بدنه و دو مخزل رها شدنی هر کدوم 1011لیتر


طول:19.10متر


ارتفاع:4.88متر


دهانه بال:از 10.15متر (در حالت یسته) تا 19.54(در حالت باز)


بیشترین بار جنگی:6577کیلو گرم


بیشترن وزن برخاست:33724کیلو گرم


بیشترن وزن فرود:23510کیلو گرم


بیشترین سرعت در ارتفاع پایین:1.2ماخ(این شرایط سطح دریا هستش و در شرایط خشک و ارتفاع بالا میتونه 2.4ماخ رو بره)


سرعت واماندگی:213کیلومتر در ساعت


مسافت برخاست:427متر


مسافت فرود:884متر


سقف پرواز خدمتی:15240متر


برد با سنگینترین وزن:3220کیلومتر


توپ:1توپ 20میلیمتری جنرال الکتریک ام61ای.1 ولکان با 675 گلوله


تسلیحات:قادر به حمل فونیکس،سایدویند و اسپارو هستش.

 

 

 


برای عضویت در خبرنامه این وبلاگ نام کاربری خود در سیستم بلاگ اسکای را وارد کنید
نام کاربری
 
تعداد بازدیدکنندگان : 101660


Powered by BlogSky.com

عناوین آخرین یادداشت ها